szczesna.pl

Blog ogólnotematyczny

zdrowy lekki obiad
Lifestyle Sport i Zdrowie

Dlaczego warto przyrządzać zdrowy, lekki obiad?

Polska kuchnia zdecydowanie nie należy do lekkich i niskokalorycznych, więc nic dziwnego, że wiele osób w kraju nad Wisłą może nie tyle narzeka na nadwagę – co prawda problem ten jest coraz powszechniejszy, ale Polakom wciąż daleko do Amerykanów czy Brytyjczyków – co na problemy gastryczne. Jednocześnie, kiedy chce się jadać lżej, brakuje pomysłów, zwłaszcza na dania obiadowe. Wiele osób obawia się też, że zdrowy lekki obiad będzie za mało pożywny i po prostu się nim nie najedzą bądź szybko ponownie poczują głód. Nie musi tak być!

Zdrowy i lekki obiad nie musi być jednodaniowy!

Tradycją nie tylko polskiej kuchni jest spożywanie obiadu złożonego z dwóch dań i deseru. Oczywiście nie każdy może pozwolić sobie na przygotowywanie aż tylko posiłków, więc zwykle jest to rezerwowane tylko na niedzielę czy nawet większe święta. Gdy jednak przygotowuje się lekkie i zdrowe posiłki, czasu na to jest więcej, ponieważ są one mniej czasochłonne. Taki obiad bowiem dużo częściej składa się z ryżu czy kaszy niż ziemniaków, przygotowanie których zajmuje mnóstwo czasu, a także z ryby czy warzyw niż mięsa, wymagającego długiej obróbki. Przyrządzenie kilku dań pozwoli jednocześnie najeść się lepiej, a także, co bardzo ważne, dostarczyć swemu organizmowi cennych składników.

Co wybierać na zdrowy obiad?

Lekkie dania często kojarzą się z pokarmami mało pożywnymi, wobec czego mogą pojawić się obawy nie tylko głodu, ale też małej ilości energii, która jest przecież niezbędna, zwłaszcza do działania. Warto jednak przypomnieć sobie obfity, polski, na przykład niedzielny obiad. Większość osób po jego zjedzeniu czuje się senna i ma ochotę nie na działanie, a na to, by położyć się i uciąć sobie drzemkę (nie mówiąc już o tym, że często pojawiają się problemy związane z niestrawnością). W przypadku zdrowych posiłków jest zupełnie inaczej. Jeśli składają się one na przykład z kasz czy ryżu, zapewniają dużą dawkę energii, w dodatku uwalnianą stopniowo, tak bowiem działają węglowodany. Można więc dużo dłużej działać na wysokich obrotach – także dlatego, że nie pojawia się senność towarzysząca zjedzeniu ciężkiego posiłku, nawet jeśli zje się sporo. Zdrowe pokarmy przy tym zwykle są dużo bardziej pożywne niż niezdrowe. Przykładowo, tradycyjne, polskie ziemniaki, podstawa większości obiadów, są wysokokaloryczne, a jednocześnie dość szybko po nich można zgłodnieć. Wystarczy raz zjeść zamiast nich dobrą kaszę czy ryż, najlepiej brązowy, by przekonać się, w czym tkwi różnica! W dodatku będzie pysznie!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *